Monday, February 16, 2009

Web 2.0 Rapport van de Belgische politieke partijen

Terwijl Obama nog nageniet van zijn overwinning in het Witte Huis, maken onze politici zich op voor de verkiezingen in 2009. Maar hoe innovatief zijn onze beleidsmensen? Gebruiken zij zelf de nieuwe media zoals Obama (*) om in contact te komen en te communiceren met hun kiezers?

De verscheidenheid is groot: sommige politici vind je terug op elk sociaal netwerk, blog en forum, andere zijn er dan weer helemaal niet mee bezig. Hetzelfde fenomeen vinden we bij de politieke partijen: hoewel de meesten tenminste een minimale aanwezigheid hanteren op de bekendste sites, lijkt er (nog) geen integraal communicatiebeleid gehanteerd te worden ten aanzien van online tools. Vaak is het de achterban die zorgt of een politieke partij al dan niet zichtbaar is op het Internet, dankzij de oprichting van bijvoorbeeld lokale Facebook groepen, blogs ea.

De jongerenafdelingen van de meeste partijen hinken vreemd genoeg meestal achterop ten opzichte van de moederpartij: technisch gezien zijn ze vaak minder vooruitstrevend en ook de link met content die elders op het Internet wordt gepost (blogs, sociale netwerken ea) is vaak niet te vinden op de website van de jongerenafdeling zelf. Een kwestie van minder budget of van een slechtere organisatie?

Toch is er ook goed nieuws te melden: tussen december 2008 en februari 2009 hebben verschillende websites van de Belgische politieke partijen hun site al een stuk Web 2.0 –vriendelijker gemaakt, met meer ruimte voor interactie met de kiezer.


We zetten de grootste politieke partijen even op een rijtje voor u (in willekeurige volgorde):


CD&V

CD&V, Christen-Democratisch en Vlaams partij (http://www.cdenv.be/) heeft een rustige site met weinig Web 2.0 elementen. De verzamelblog van CD&V mandatarissen wordt “Weekboek” genoemd wat voor enige verwarring zorgt. Om te kijken wie wat doet binnen de partij, klik je op “Mensen”, daarna moet je eerst verplicht een thema kiezen om daarna visueel te kunnen kiezen uit de mensen die in dat domein actief zijn. Vervolgens kan je de website of blog van de politicus in kwestie bekijken.



http://www.jongcdenv.be/De jongerensite van CD&V is een frisse site die het Web 2.0 tijdperk nog moet betreden. De blogfunctie wordt “Weekboek” genoemd en men kan de mandatarissen bekijken maar hun contactgegevens bevatten geen eigen website of waar men hen online (buiten de site) kan bereiken.


CDH

Het Centre Démocrate Humaniste (http://www.lecdh.be/) heeft een weinig interactieve website waarbij nergens wordt vermeld waar en hoe het CDH elders op het Internet terug te vinden is. De “Nuttige links” sectie is leeg, sociale netwerken of blogs worden niet vermeld en men kan enkel foto’s en videos bekijken op de site zelf, zonder mogelijkheid om deze door te plaatsen naar sites zoals YouTube of Flickr.



VLD


Open VLD (http://www.vld.be/) biedt met VLD OpenZone een platform voor haar mandatarissen om een eigen minisite te creëren met blog, fotoalbum, link naar externe website, video, documenten, biografie etc. Jammer alleen dat er geen mogelijkheid is om deze content rechtstreeks te verspreiden buiten de site door middel van social bookmarking buttons, of om content van externe sites zoals Linkedin, Facebook en andere te importeren. De corporate website van de VLD heeft ook een eigen videokanaal dat “OpenTube”heet.


http://www.jongvld.be/Nationaal/Home.aspxDe jongerensite van OpenVLD gaat niet verder dan het posten van informatie en persberichten.


MR


De Mouvement Réformateur (http://www.mouvementreformateur.be/) heeft met MyMR een eigen sociaal netwerk gecreëerd voor haar leden en mandatarissen. Niet leden kunnen de MR politici online opzoeken en leden van de partij kunnen ook onderling netwerken. Een mogelijkheid voor niet-leden om zelf tot het netwerk toe te treden is er niet. Verder bevat de website van MR een fotogalerij en MRtv, een eigen videokanaal.



SP.A

Socialisten en Progressieven Anders (http://www.sp.be/nationaal/index.asp) heeft een zeer interactieve site die meteen de discussie aangaat met haar bezoeker. Door middel van buttons wordt tot actie opgeroepen, er is een real time module die het nieuws over
SP.A op het Internet binnenhaalt (weliswaar traag), bezoekers vinden snel de mandatarissen en hun webstek terug en geïnteresseerden die hun eigen SP.A groep of blog willen creëren krijgen duidelijke instructies hoe ze dit kunnen aanpakken. Er wordt gewerkt met externe aanbieders van sociale media zoals Flickr, Blogger, RSS feeds en andere en voor diegene die niet weet wat deze sites zijn of hoe ze werken is er telkens een korte uitleg bijgevoegd.



Zo integreer je sp.a nieuws:
Via rss:
http://www.s-p-a.be/nationaal/nieuws/rss/.Meer info over rss vind je hier.

Zo integreer je sp.a foto’s:
sp.a is ook aanwezig op de foto-site Flickr.com onder de naam sp.a Flickr groep. Via Flickr API kan je foto’s van deze groep binnenhalen om ze vervolgens in je eigen site of blog te integreren. Meer info over Flickr API vind je
hier.
sp.a Flickr groep

Zo start je een sp.a blog:
Als je een blog wil bijhouden, kan je een hele website uitbouwen. Daar kruipt echter heel wat tijd in, zowel in opmaak als in onderhoud. Heb je daar geen tijd voor of geen zin in, dan kan je kiezen voor een blog op een bestaand blogplatform. Dat zijn websites die het mogelijk maken om gratis een weblog op hun server te plaatsen.
Het enige wat je moet doen is jezelf registereren bij zo’n hostingsite, een sjabloon kiezen dat de lay-out van je blog bepaalt en.... content toevoegen. Wil je je blog updaten, dan schrijf je je tekst en voeg je er extra's aan toe, waarna je het op enkele minuten online plaatst via de uploadfunctie.
Hoe zorg je ervoor dat je eigen sp.a blog opgenomen wordt in de lijst van sp.a blogs op de nationale site? Simpel. Mail de url van je blog naar
blog@s-p-a.be.
Enkele populaire bloghostingsites:
Blogger
Skynetblogs
Typepad
Wordpress



Zo start je een sp.a site:
Wil je een afdelingsite van de sp.a starten, dan neem je best contact op met de sp.a communicatiedienst via
info@s-p-a.be. Zij vertellen je hoe je site de volgende url kan verkrijgen www.s-p-a.be/afdeling (zoals bv. www.s-p-a.be/leuven). Daarnaast krijg je ook uitleg over de te volgen richtlijnen i.v.m. de sp.a huisstijl. Uiteraard kan je ook een persoonlijke sp.a site lanceren met een van de volgende domeinnamen: naam.s-p-a.be of www.s-p-a.be/naam.


Spa ers online vind je op:
http://www.sp.be/nationaal/linkse_links/spaer


http://www.animo-jonglinks.be/
Animo, de jongerenafdeling van SP.A heeft een eigen site die duidelijk op jongeren gericht is. Bezoekers kunnen o.a. een kijkje nemen op het fotoboek, Animo teevee (videofilmpjes), een kalender en Boemerang downloaden, het online ledenblad. De site biedt echter veel minder interactie dan de site van SP.A zelf.




PS

De Parti Socialiste (http://www.ps.be/) heeft een kleurrijke maar enigszins rommelige website die wel een duidelijke dialoog aangaat met de individuele kiezer door de button My PS.



GROEN!

De partijwebstek van Groen! (http://www.groen.be/) is duidelijk en to the point, maar heeft de stap naar Web 2.0 (nog) niet gemaakt. De enige toegeving lijken de blogs te zijn van een aantal groene politici. Of zoals de site zelf zegt:
Er zijn al heel wat mensen van Groen! die een eigen blog of site hebben. Hieronder vind je een overzicht van de individuele sites op http://www.groen.be/homepage_page.asp?page_id=647



Jong Groen (http://www.jonggroen.be/) is een website voor niet-leden van JongGroen die meer informatie willen over de organisatie. Je vindt er o.a. een aantal fotoalbums (weliswaar niet extern op Picasa of Flickr) en de posts kan je via social bookmarking versturen/doorplaatsen. Ook de obligate Facebook button vinden we er terug.Voor de leden van JongGroen is er dan weer een beveiligd extranet waar buitenstaanders niet op kunnen. Een gemiste kans voor een jongerensite die veel interactiever zou kunnen zijn.




ECOLO

Ecolo (http://web4.ecolo.be/) heeft gekozen voor een OpenSource oplossing voor haar website. De artikels kunnen gedownload worden maar verder kan de bezoeker eigenlijk niet veel doen; hij wordt geïnformeerd eerder dan bevraagd.

Ecolo J (http://www.ecoloj.be/ ), de jongeren van Ecolo, hebben een eigen site die ook weer weinig interactiviteit biedt met de bezoeker. De ledensite is afgeschermd van het grote publiek; misschien dat hier meer Web 2.0 tools ingezet worden?


SLP
De Sociaal-Liberale Partij (http://www.s-lp.be/index.php) ofwel ex Vlaams Progressieven en ex Spirit is al een paar keer van naam veranderd en daarmee ook van website en huisstijl. De vorige website (http://www.vlaamsprogressieven.be/) verwijst netjes door naar de nieuwe SLP site; de jongerenafdeling moet het echter nog met de oude site doen (http://www.jongspirit.be/).



LIJST DEDECKER

Lijst Dedecker (http://www2.lijstdedecker.com/) bevat een aantal klassieke elementenzoals TV, radio (podcast) en een fotoalbum naast een aantal Web 2.0 tools zoals Scribd, Slide en Slideshare die het delen en verspreiden van documenten en presentaties mogelijk maken. De buttons staan allemaal nog door elkaar (naast aankondigingen waar je de online groepen van Lijst Dedecker vindt op bv Facebook) maar er wordt blijkbaar aan gewerkt: in december 2008 waren de externe tools immers nog niet te bespeuren op de site.


VLAAMS BELANG

Het Vlaams Belang (http://www.vlaamsbelang.org/) heeft een klassieke site waar een sitemap geen overbodige luxe is. Toch doet het webteam haar best om ook de minder technische bezoekers verder te helpen met tekst en uitleg:

”In beeld”: Op deze pagina vindt u audio-visueel materiaal van en over het Vlaams Belang.Om de beeld- en audiofragmenten te kunnen afspelen hebt u Windows Media Player ® van Microsoft ® Inc. nodig. U kan dit programma hier gratis afhalen. U kan de beelden ook bekijken met een programma dat het MPEG4-formaat (geschikt voor iPod) kan lezen. Kijkt u liever via YouTube? Abonneer u dan op het kanaal 'VlaamsBelangInBeeld'. Kan u een beeldverslag niet bekijken omwille van technische problemen? Contacteer ons via info@vlaamsbelang.org.


Vlaams Belang Jongeren (http://www.vbj.org/):
De jongerenafdeling van het Vlaams Belang heeft haar aanwezigheid op deverschillende sociale netwerken samengevat in een widget op haar homepage, en begint als Vlaamsgezinde partij met een Vlaams sociaal netwerksucces: Netlog.



NVA

Bij de Nieuw-Vlaamse Alliantie (http://www.n-va.be/) vinden we video’s onder NVA tv, maar verder weinig Web 2.0 content.
De campagne en minisite “Aan tafel met Bart De Wever” (http://www.tafelenmetbart.be/ ) is wel interactiever door een AddThis social bookmarking widget waardoor je de campagne meteen kunt posten op andere websites.


Jong NVA (http://www.jongnva.be/) :
“Sfeerbeelden” heet de plaats waar u foto’s kunt bekijken, “Forum” is precies wat de
naam aangeeft, een forum zonder meer, net als de kalender.


FRONT NATIONAL

Het Front National (http://www.fn.be/) biedt op haar website de mogelijkheid om video’s te bekijken (”FNtv” genaamd) en je kan ook bepaalde artikels delen op Facebook. Veel meer interactieve content is er niet te vinden en ook moet je scrollen naar beneden om alle content te kunnen lezen.



FDF


Front Démocratique des Francophones (http://www.fdf.be/) heeft ook gekozen voor de Open Source software van Spip voor zijn website. Veel informatie is voorhanden, maar die is niet altijd logisch terug te vinden. Zo vind je bijvoorbeeld een”Vidéos Photos” sectie en verderop “Album Photos”. Gelukkig is er wel een sitemap voorzien.
Bezoekers kunnen enkel reageren op artikels via een intern forum waar reakties gemodereerd worden vooraleer ze gepubliceerd worden. Doorsturen of reageren buiten de site via social bookmarktools is niet mogelijk. Op de site staat ook niet aangegeven of en waar de partij aanwezig is met sociaal netwerkgroepen.




(*) Obama Everywhere, verkiezingscampagne 2006-2008

Obama had zijn eigen (persoonlijke) sociale netwerk opgericht dat sympathisanten oa toeliet om lokale groepen te creëren en zo de fundraising efficiënt te organiseren, hij was actief op 16 verschillende sociale netwerken (vaak gericht op nichegroepen), gebruikte Twitter om zijn achterban te laten weten waar hij op dat moment campagne aan het voeren was en had zijn eigen iPhone applicatie.


1 comment:

Frank said...

Er is nog veel werk aan de winkel voor politici. Hun sites zijn vaak heel statisch. Het wordt voor een bezoeker pas echt irritant als je eens een mail stuurt naar een van de weergegeven emailadressen. Het lijkt wel of niemand deze mails ooit leest. Je krijgt nooit reactie. Even erg is het gesteld met websites van vakbonden, mutualiteiten, gemeentes enz. Het lijkt of niemand de mogelijkheden wil zien van deze vorm van communicatie en pr.